fredag 7 augusti 2009

"Konsten att leva innerligt"

En vän till mig nämde boken med samma titel som ovan för mig i dag. En bok av Ted Harris och Ann Lagerström med underrubriken "Existentialism för den moderna människan".

Innerlighet är ett ord som klingar alldeles speciellt i mig.

Med en viss tröghet tog jag mig in i boken...och efter lite hoppande fram och tillbaka mellan kapitlena fann jag det som jag upplever som essensiellt.

Innerlighet är absolut ett ord med mening...ett ord som får mig att landa i en visshet som funnits med mig under en mycket lång tid...kanske ända sedan jag var liten. Jag har alltid vetat att det finns en starka vilja inom mig...en vilja till mig själv...en vilja till min egen existens här i livet...avsett hur mycket jag har fått kämpa för att få använda den. När jag använder den viljan och lever helt och fullt utifrån den jag är längst in i anden, själen eller vad man vill kalla det känns det som om jag lever innerligt.

Jag smakar på ordet innerlighet som jag vet är ett av mina...men jag har ännu inte helt fyllt den med min egen innebörd. Jag kan bara känna dess verkan...

...och det har med integritet att göra.

2 kommentarer:

  1. Du har visat innerlighet idag genom samtalet med mig. Trots att det var ett samtal via nätet, en chatt, så fanns den där, det var som att sitta i samma rum som dig faktiskt och jag uppskattar så en vän som kan ta den tiden och använda internet med samma varsamhet som kontakter i verkliga livet behöver göras. Bara för att samtalet sker över internet så avslutar man det inte utan att säga hejdå eller ursäkta. Många har inte förstått den varsamheten och integriteten som behövs i internet världen, det har du!

    Anne

    SvaraRadera
  2. Det var fina ord...som glädjer mig mycket! Tack Anne!

    SvaraRadera